ווטסאפ - לינוקס, BSD, קוד פתוח ותוכנה חופשית בעברית. Whatsup - Linux, BSD, open source and free software in Hebrew

 
 
  כניסת חברים · רישום · שכחתי סיסמה  
tux the penguin

quick_linkבן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות

published at 19/10/2004 - 08:00 · ‏פורסם דוביקס · ‏tags מוזילה · שלח לחברידידותי למדפסת
מוזילה בן גודג'ר, עובד נטסקייפ לשעבר, עובד קרן מוזילה בהווה, והמפתח הראשי של פיירפוקס, מדבר ל Builder AU על העבר והעתיד של הדפדפן:


"בבלוג שלך, ב 17 בספטמבר השנה, כתבת: 'נטסקייפ הצליחה כי היא הגיעה ראשונה. מיקרוסופט הצליחה כי היא הייתה בכל מקום. פיירפוקס יצליח בהיותו הכי טוב. אנחנו באים'. האם אתה באמת מצפה שפיירפוקס ישתלט על השוק?"

"אני לא יודע, אבל חייבים לשאוף רחוק. אחרת, למה לנסות? הגיע הזמן של תוכנות קוד פתוח - תוכנות קוד פתוח טובות - להיות גאות בעצמן, לשאוף להיכנס לליגה של הגדולים, לצאת לשטח ולהשיג כמה שיותר. לא נצליח אם נשאף ל 5 או 10 אחוזים."




"יש האומרים שלפיירפוקס יש רקורד אבטחה טוב משל IE רק בגלל שאין לו מספיק משתמשים כדי למשוך כותבי וירוסים. האם זו הערכה אמיתית?"

"לא. פיירפוקס מתוכננת יותר טוב במספר היבטים - למשל אין לנו אופן עבודה 'בטוח' שיאפשר לקוד זדוני לרוץ באין מפריע.

מעבר לכך, נתח שוק אינו מדד לאבטחה. לאפאצ'י יש נתח שוק גבוה מזה של IIS, ועם זאת מספר חורי האבטחה ב IIS הרבה יותר גדול."


גודג'ר מדבר גם על מנוע Gecko שנכתב מחדש והחליף את נטסקייפ המזדקנת, על האינטגרציה עם גנום שתלך ותתהדק, ועל בחינת פרוייקטי קוד פתוח אחרים שיוכלו להזניק את הדורות העתידיים של הדפדפן.

קישורים:

Builder AU, The Kiwi behind Firefox,

ווטסאפ, לו"ז חדש לשחרור פיירפוקס, עוד שבוע עבר - עוד מיליון הורדות
 

קישורים רלוונטיים

בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות | כניסה / יצירת מנוי חדש | 15 תגובות
סף חסימה
  
ההערות הינן מטעם כותביהן. אין צוות האתר לוקח אחריות על תוכנן
Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות (ניקוד: 1)
ע"י theLSB ב 19/10/2004 - 10:27

(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://http://
כמובן זו רק דעתי האישית (ואני יודע שרבים לא יסכימו איתי) אבל אני חושב שהרעיון שבן מנסה להטמיע הוא טעות.
משום שלדעתי קוד פתוח הצליח ויצליח מהסיבה הפשוטה, שמה שהניע אותו לא היו הצלחה, נתח שוק ושאיפות - זה מניע את הקוד הסגור.
מה שהניע ומניע את הקוד הפתוח זו אידאולוגיה של שיתוף, מעורבת באהבת התכנות.
במובן הזה, קוד פתוח הוא יותר כמו אומנות שימושית מאשר כל דבר אחר, וברגע שאומן מתחיל להיות עסוק בהצלחה, "כיבוש" השוק, ליגות ואחוזים - באותו רגע הוא איבד את מה שהיה לו, ואני חושב שאידאולוגית, וכן קוד פתוח הוא בהחלט אדאולוגיה שאגב, לא שייכת רק לקוד מחשבים, מה שבן גוג'ר מציע כאן סותר את עקרונות הקוד הפתוח ומסוכן לו.
אני כן חושב שקוד פתוח צריך להתרחב - אבל לא בדרכים אלו, אלא באותם דרכים בהם קוד פתוח התפתח עד היום, עקרונות אלו גם מבטיחים את חוסנו בעתיד.

[ השב לזאת ]

Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות (ניקוד: 1)
ע"י hary_i (ori@helicontech.co.il)
ב 19/10/2004 - 11:20
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://esc.sail.co.il/~ori
תפריד בין קוד פתוח לתוכנה חופשית.
תוכנה חופשית היא אידאולוגיה שנובעת מאהבת התכנות (לא מתוך מניעים אלטרואיסטים וכד')
קוד פתוח התחיל מראש כאלטרנטיבה כלכלית לקוד הסגור, אלטרנטיבה טובה יותר ובטווח הארוך רווחית יותר לדעתי.
הקוד הפתוח בהחלט שואף להיות טוב ולהיות נפוץ וזה כבר עובד, תראו את שרת האינטרנט אפאצ'י שנחשב לנפוץ ביותר, גם נחשב לאחד הטובים אם לא הטוב ביותר והוא קוד פתוח.
כך גם מוזילה פיירפוקס יהפוך להיות הנפוץ ביותר אני מניח. הוא כבר היום אחד הטובים לדעתי.

[ השב לזאת ]

Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 19/10/2004 - 12:59
"תוכנה חופשית היא אידאולוגיה שנובעת מאהבת התכנות"

ממש לא נכון. היא אידיאולוגיה שקשורה לתפיסה של מהי תוכנה. ראה את כתבי סטאלמן.

[ השב לזאת ]

Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות(ניקוד: 1)
ע"י theLSB ב 19/10/2004 - 17:11
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://http://
אתה צודק בחידוד שלך.
באמת התכוונתי יותר לתוכנה חופשית, שכפועל יוצא מהגדרתה כחופשית, הקוד גם פתוח.
כל הדוגמאות שהבאת, עד כמה שידוע לי, כולל פיירפוקס הן תוכנות חפשיות, ולא רק פתוחות, ומבחינתי זה נותן משנה תוקף לדברים שכתבתי.

[ השב לזאת ]

Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות(ניקוד: 1)
ע"י Nirro ב 20/10/2004 - 00:38
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://
כל מתכנת שאוהב את התוכנה שלו רוצה לראות אותה מצליחה.
ככל שרבים המשתמשים בתוכנה כך גדל הסיפוק של המתכנת, בייחוד בתוכנה חופשית בה המתכנת בד"כ לא מקבל כסף לפי מספר משתמשים.
הרצון "לכבוש את השוק" זה מה שעושה את התוכנות טובות יותר, אם כל מתכנת היה כותב את התוכנות לשימוש עצמי, בטח שהן לא היו מגיעות לרמה של ידידותיות כזו.

בבתור מתכנת זעיר אני יכול להגיד לך מנסיון, אם תוכנה שכתבתי תצליח ותהיה פופולרית לא יהיה מאושר ממני, זה בעצם השכר שלי. ואני יודע שהצלחת התוכנה נובעת פשוט מעצם היותה טובה, ולא בגלל מסעות שיווק ויחסי ציבור.

אז לסיכום, אני לא רואה כל סתירה בין תוכנה חופשית לבין פופולריות.

[ השב לזאת ]

Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות(ניקוד: 1)
ע"י theLSB ב 20/10/2004 - 10:03
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://http://
אני מסכים כמעט עם כל מה שכתבת.
השכר שלי כמתכנת זעיר, הוא עצם התכנות, שבסופו אני מצליח להוציא תוכנית שעומדת במטרות שהגדרתי עבורה.
הפופולריות, לפחות לגבי (ואני יודע שלא רק לגבי, אלא הרבה תכנתי תוכנה חופשית), היא בונוס, אבל בפרוש לא המטרה.
אבל אני לא אמרתי שיש סתירה בין חופשיות לפופולריות, אלא, שיש סכנה בשינוי המטרות של תוכנה חופשית, מהרצון לתכנת טוב - לעמידה במסגרות פופלריות ושליטה בשוק.
זה מה שהניע את מיקרוסופט, וראה איזה איכות של תוכנה זה מביא...
אני מנסה להתריע על הסכנה שבהסטת המטרות מאיכות לכמות, ומהראיה הכללית ש"אנחנו מעניינים את עצמנו בלי קשר למצבם של האחרים", כי זה בסיס ההצלחה ו*החוסן*
של תוכנה חופשית.

[ השב לזאת ]

Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 19/10/2004 - 13:01
ומה יש לך להגיד על העקרונות של דביאן? לכבוש את העולם?

בן מנסה להעביר כאן מסר, שתוכנת קוד פתוח היא לא just for fun אלא שיש לשאוף להרבה אחרת יישאר רק ה Fun.

[ השב לזאת ]

Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות(ניקוד: 1)
ע"י theLSB ב 19/10/2004 - 17:13
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://http://
ועל זה אני מתרעם.
הכח של התוכנה החופשית לדעתי הוא מכך שזה נעשה מכיף ואהבת העשייה - ולא שיקולים זרים, במיוחד כאלו של כמות ושליטה.

[ השב לזאת ]

Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 19/10/2004 - 19:23
יש הרבה השלכות מעשיות חיוביות להקפדה הפדנטית של דביין על תוכנה חופשית בלבד. לפעמים זה מרגיז לטווח הקצר, אבל זה מועיל לטווח הבינוני והארוך. לכן לא מדובר כאן רק על אידאולוגיה.

ולכן תראה בין תומכי דביין (כלומר: בין גופים שמעני'ים תמיכה כלכלית מסוג זה או אחר לדביין) גם חברות כמו HP, שאידאולוגיה אינה הצד החזק שלהם.

[ השב לזאת ]

Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 19/10/2004 - 20:38
אז מה זה בדיוק non-free?

יענו לשחק בכאילו? אל תהיו צבועים, אם דביאן הייתה טהורה לא היה מקור לא חופשי.

[ השב לזאת ]

Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות(ניקוד: 1)
ע"י פיל-קטן ב 19/10/2004 - 22:24
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
האנונימי שלפניך קצת הגזים: דביאן לא מקפידה רק על תוכנה חופשית, כמובן. אבל הם כן מקפידים על ההפרדה, והם מקפידים מאד שהתוכנה החופשית לא תהיה תלויה בתוכנה לא חופשית, כך שתמיד אפשר לייצר הפצה חופשית עובדת מדביאן.

העובדה שהם מצליחים לשמור על זה כך מרשימה מאד, ואכן יש לה מגוון השלכות חיוביות (כולל, עד כמה שידוע לי, כל ההפצות הישראליות למעט "אחד").

[ השב לזאת ]

Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 19/10/2004 - 22:27
וגם מנדרייק כזו. כל מה שלא חופשי מרוכז ב plf.

[ השב לזאת ]

Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות(ניקוד: 1)
ע"י צחי ב 19/10/2004 - 16:08
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://tzahi.webhop.info
לדעתי לא צריך להכליל לגבי מה טוב. הכל טוב ויש מקום לכולם. כמו שבעסק יש את אנשים השיווק ויש את המתכנתים. גם כאן יש כוחות שמושכים להרבה כיוונים וזה אכן טוב.

[ השב לזאת ]

Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות(ניקוד: 1)
ע"י צחי_ ב 19/10/2004 - 16:29
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://www.mozilla.org.il
אני יודע שאני מתחיל לשעמם כמה אנשים, אבל אומר בכל זאת: האידאולוגיה לא מעניינת אף אחד (כמעט). 99% מהמשתמשים, ישתמשו בפיירפוקס, בלינוקס, או בכל תוכנת קוד פתוח אחרת, לא בגלל "החופש", אלא בגלל שהיא נותנת להם פתרון לצרכים שלהם. משום שהיא פשוט תוכנה טובה, נקודה.

[ השב לזאת ]

Re: בן גודג'ר (פיירפוקס): הגיע זמנן של תוכנות קוד פתוח טובות(ניקוד: 1)
ע"י theLSB ב 19/10/2004 - 17:31
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://http://
אני לא מסכים שהאידאולוגיה לא מעניינת אף אחד.
חשוב להבדיל בין הקבוצות.
אתה כניראה צודק - אם אתה מדבר על המשתמשים, אבל לא כך הדבר כשאתה מדבר על המפתחים.
המפתחים מפתחים בראש ובראשונה כי הם רוצים לפתח, ורק אז הם גם שמחים שאחרים מוצאים תועלת בתוכנה שלהם, אבל רוב הפרוייקטים של תוכנה חופשית התחילו בגלל שמישהו רצה לתכנת את התוכנה, בלי קשר שיש כבר תוכנה אחרת כזו.
זו גם אחת הסיבות שיש הרבה פרוייקטים דומים.
להרבה תכנתים מה שחשוב זו הדרך (התכנות עצמו), התוצאה (תוכנה) היא רק פועל יוצא בסך הכל.

[ השב לזאת ]