ווטסאפ - לינוקס, BSD, קוד פתוח ותוכנה חופשית בעברית. Whatsup - Linux, BSD, open source and free software in Hebrew

 
 
  כניסת חברים · רישום · שכחתי סיסמה  
tux the penguin

quick_linkמה נשתנה ה-GPLv3 הזה ?

published at 02/07/2007 - 14:35 · ‏פורסם mksoft · ‏tags חוק ומשפט , דעות ופרשנות · שלח לחברידידותי למדפסת
חוק ומשפט ה-GPLv3 שוחרר ביום שישי האחרון ובעקבותיו שאלות ברשימת הדיוור של המקור ובפורום אודות החדש והשונה בו.

בעקבות אופי האיומים על רוח הרישיון אשר נתגלו עם הזמן, השינוי הברור באופן מיידי לקוראים אותו הוא השפת המשפטית בה הוא נכתב. כתוצאה מכך, לנו, בני התמותה, קשה יותר לקרוא אותו (והיו כאלה שהתלוננו על כך - ראו תחת legalese). בהתחשב בקושי זה ובגילוי הנאות שאיני עו"ד הנה השינויים כפי שאני רואה אותם ובהסתמך על מידע ממקורות שונים:

מניעת השימוש ב-DRM להרצת קוד


או כפי שהוא ידוע, Tivoization. במה מדובר ? יצרנית Tivo אמנם הפיצה את הקוד כנדרש ממנה, אך אליה וקוץ בה: אמנם ניתן היה לשנות את הקוד ולבנות אותו, אך לא ניתן היה להשתמש בו ולהריץ על המכשיר עצמו מאחר והוא מוגדר להריץ רק קוד חתום דיגיטלית על ידה. בפועל הדבר שלל אחת מארבע חירויות המשתמש. מתוך סעיף 6 של הרישיון הדן בנדרש להפיץ חוץ מקוד המקור:

...“Installation Information” for a User Product means any methods, procedures, authorization keys, or other information required to install and execute modified versions of a covered work in that User Product from a modified version of its Corresponding Source. The information must suffice to ensure that the continued functioning of the modified object code is in no case prevented or interfered with solely because modification has been made...

כלומר, על המפיץ לתת גם את המפתחות או התהליכים הדרושים להרצת הקוד הנגזר על החומרה. שימו לב שמדובר ב-User Product, כלומר מוצרים צרכניים הנמכרים לשימוש אישי, משפחתי או ביתי. ההבהרה הזו נוספה במהלך הטיוטה השלישית כדי לא להחילה על מוצרים הנמכרים לעסקים ושינויים עשוי להוות סכנה (כגון מכשור רפואי).

פטנטים


הרישיון נדרש לטפל במניעת הסכמים עתידיים כמו ההסכם בין מיקרוסופט לנובל אשר היוו איום רציני על 4 החרויות המוענקות לכל המשתמשים בקוד החופשי. גרסה 2 של הרישיון כבר כללה התייחסות לפטנטים, אך היא לא הייתה ספציפית. עורכי הדין של מיקרוסופט ונובל מצאו בו פרצה והגיעו ל"הבנה" שלקוחות נובל יוכלו להשתמש בקוד שמכיל פטנטים של מיקרוסופט לא חשש מתביעה - להבדיל מנובל עצמה (במקרה כזה היה עליהן להעניק לכל המשתמשים בקוד את זכות השימוש בפטנטים). מתוך סעיף 11 של ה-GPLv3‏:

If, pursuant to or in connection with a single transaction or arrangement, you convey, or propagate by procuring conveyance of, a covered work, and grant a patent license to some of the parties receiving the covered work authorizing them to use, propagate, modify or convey a specific copy of the covered work, then the patent license you grant is automatically extended to all recipients of the covered work and works based on it.

מאחר והדבר מחייב את מפיצי הקוד, ובמסגרת ההסכם בין השתיים מיקרוסופט הפכה למפיצה (רכישת הקופונים ואספקת סוזה ללקוחותיה) היא תהיה מחוייבת לו במסגרת הרישיון או שהיא תפר אותו. לחלופין חברה (כמו נובל במקרה הנ"ל) לא תוכל לחתום על הסכם כזה מאחר והיא תפר את הרישיון.

ומה עם הטיפול בשימוש בקוד באתרי אינטרנט ?


אחד הנושאים העמומים בגרסה 2 היה הפרצה הנוגעת לשימוש בקוד GPL באתר אינטרנט. כזכור ה-GPL הוא רישיון הפצה (להבדיל מ-EULA שהם רשיונות שימוש). לא היה ברור אם שימוש בקוד GPL באתר אינטרנט נחשב "הפצה" (מה שיצריך הפצת שינויים).

גרסה 3 של הרישיון לא מטפלת בנושא זה ספציפית ומשאירה את המצב כמות שהוא. עם זאת, נוסף סעיף ספציפי המאפשר לשלב קוד GPLv3 עם קוד תחת ה-AGPL. מתוך ה-AGPL‏:

* d) If the Program as you received it is intended to interact with users through a computer network and if, in the version you received, any user interacting with the Program was given the opportunity to request transmission to that user of the Program's complete source code, you must not remove that facility from your modified version of the Program or work based on the Program, and must offer an equivalent opportunity for all users interacting with your Program through a computer network to request immediate transmission by HTTP of the complete source code of your modified version or other derivative work.

רישיון זה לא תאם לרישיון ה-GPLv2 מאחר והגרסה השניה שלו אסרה להוסיף מגבלות נוספות על הכתוב בו. ב-GPLv3 נוסף סעיף ספציפי המאפשר לשלב את הקוד עם ה-AGPL, והמוצר הסופי יצטרך לכבד את המגבלה שה-AGPL הוסיף לטיפול בקוד הרץ מעל רשתות (במייוחד שרותי ווב). סעיף 13 של ה-GPLv3‏:

Notwithstanding any other provision of this License, you have permission to link or combine any covered work with a work licensed under version 3 of the GNU Affero General Public License into a single combined work, and to convey the resulting work. The terms of this License will continue to apply to the part which is the covered work, but the special requirements of the GNU Affero General Public License, section 13, concerning interaction through a network will apply to the combination as such.


תאימות עם רישיון ה-Apache


גרסאות קודמות של ה-GPL לא תאמו לגרסה 2 של רישיון ה-Apache מה שמנע שילוב קוד בין פרוייקטים תחת הרישיונות האלה. ה-GPLv3 הוסיף בסעיף 7 תתי-סעיפים המתקנים זאת. מדובר בהגבלות אופציונליות לקוד המשלב בין הרישיונות השונים ונותן למפתחים את האופציה להעביר הלאה דרישות של הרישיון האחר (במחשבה על ה-APACHE 2), ביניהם הצורך בפיצוי ואחריות שונים, שמירת קרדיטים, הגבלת השימוש בשמות המפתחים לצרכי יחסי ציבור וכן הלאה.

האם כדאי לשדרג לרישיון החדש ?


בהנחה שכל הקוד הוא שלכם, או שהצלחתם להשיג הסכמה מכל בעלי הזכויות על הקוד בפרוייקט, האם כדאי לשדרג לרישיון החדש ?

כמו תמיד בחיים, לא מדובר בשחור ולבן. לדעתי הסיבה העיקרית בעד השדרוג היא מניעת מצב אבסורדי כמו זה שנוצר במסגרת ההסכם בין מיקרוסופט לנובל. אתם, בתור מפתחים של התוכנה הייתם יכולים להתבע על השימוש בה (במקרה והיא מפרה פטנט כלשהו של מיקרוסופט) אם לא הייתם משתמשים בסוזה (שימו לב שלא מדובר באופן סוזה) בעוד לקוחות נובל היו משתמשים בה ללא חשש. אכן עולם מעוות נולד מהחלת פטנטים על תוכנה.

למי שמפתח יישומי ווב האפשרות לעבודה בשילוב עם ה-AGPL עשויה להיות מעניינת, כמו גם התאימות לרישיון של Apache.

ומה עומד נגד השימוש ברישיון ? נראה שהמגבלה העיקרית היא שהוא אינו תואם ל-GPLv2 (ולהיפך), מאחר וכל אחד מהרישיונות מצהיר שקוד נגזר צריך להיות תחת אותו הרישיון, מה שמונע לדוגמא linking בין קוד GPLv3 לספרייה תחת ה-GPLv2.

כמובן שלקוד שכבר שוחרר תחת GPLv2 לא ניתן לשנות רישיון רטרואקטיבית, סעיף זה דן מן הסתם בגרסאות עתידיות של התוכנה שלכם.

מקורות


רישיון ה-GPL
מדוע לשדרג ל-GPLv3
וויקיפדיה על GPLv3
וויקפדיה עם Tiviozation
LinuxDevices על הטיוטה השלישית של GPLv3
השוואה מקוצרת בין רישיונות חופשיים

הערה: אינני עורך דין או בעל הכשרה משפטית והכתוב כאן מבוסס על הבנתי את הנושא. אין להתייחס אליו כעצה או המלצה משפטית. מומלץ להוועץ בעורך דין.
 

קישורים רלוונטיים

מה נשתנה ה-GPLv3 הזה ? | כניסה / יצירת מנוי חדש | 7 תגובות
סף חסימה
  
ההערות הינן מטעם כותביהן. אין צוות האתר לוקח אחריות על תוכנן
Re: מה נשתנה ה-GPLv3 הזה ? (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 02/07/2007 - 16:02
בוודאי שאפשר לשנות רשיון של קוד שכבר שוחרר.
פשוט משחררים מחדש תחת הרשיון החדש.

[ השב לזאת ]

Re: מה נשתנה ה-GPLv3 הזה ? (ניקוד: 1)
ע"י mksoft (meir@mksoft.co.il)
ב 03/07/2007 - 11:27
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://mksoft.co.il/
נכון אבל זה לא ייתן הרבה כי הרישיון על אותו הקוד הוא דואלי כעת (2 ו-3), ומי שרוצה לנצל פרצות שהתגלו ב-2 יבחר בו.

היתרון העיקרי בלעשות זאת הוא שפרוייקטים אשר משתמשים ב-v3 יוכלו להשתמש ולקשר אל הקוד הקיים.

[ השב לזאת ]

Re: מה נשתנה ה-GPLv3 הזה ? (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 02/07/2007 - 22:12
מאיר, תודה על הסקירה :)

[ השב לזאת ]

Re: מה נשתנה ה-GPLv3 הזה ?(ניקוד: 1)
ע"י עידו ב 02/07/2007 - 22:14
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://http://
הממ... משום מה לא הייתי רשום במערכת.

[ השב לזאת ]

Re: מה נשתנה ה-GPLv3 הזה ? (ניקוד: 1)
ע"י mksoft (meir@mksoft.co.il)
ב 03/07/2007 - 11:27
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://mksoft.co.il/
בבקשה :)

[ השב לזאת ]

מה לגבי הקרנל ? (ניקוד: 1)
ע"י roterl ב 08/07/2007 - 22:24

(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://erlich.biz
הקרנל בסוף יעבור לרישיון זה או לא?
ואם כן, איך זה יתבצע אם זה לא תואם ל GPL 2 (יש צורך באישור של כל המפתחים) ?

רותם.

[ השב לזאת ]

Re: מה נשתנה ה-GPLv3 הזה ? (ניקוד: 1)
ע"י Groot (drgarry_at_gmail_dot_com)
ב 25/08/2007 - 21:05
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://www.indexi.info
סוף סוף

[ השב לזאת ]