ווטסאפ - לינוקס, BSD, קוד פתוח ותוכנה חופשית בעברית. Whatsup - Linux, BSD, open source and free software in Hebrew

 
 
  כניסת חברים · רישום · שכחתי סיסמה  
tux the penguin

quick_linkמבחן דרכים: דביאן 5.0

published at 16/02/2009 - 19:30 · ‏פורסם דוביקס · ‏tags דביאן , סקירה · שלח לחברידידותי למדפסת
דביאן תוכנת התקנה גרפית לדביאן? זה כבר סיקרן אותי מספיק לנסות את הגרסה החדשה שיצאה השבוע. לא שהתקנה טקסטואלית מפחידה אותי - כבר ניסיתי בעברי (והצלחתי) להתקין סלאק (ונכשלתי) להתקין סוזה (בימים שעוד לא הייתה לה התקנה גרפית), אבל אודה ואתוודה שיש משהו מרתיע לפחות ברמה התת-הכרתית בלהתקין מערכת בהתקנה טקסטואלית (אולי זה מזכיר לי ולא לטובה את XP) ועוד יותר מרתיע להתקין הפצה שדורשת הגדרות חומרה ידניות. בכל מקרה, הדביאן החדשה מתעתדת לפתור את שני האתגרים האלו למען ההמונים שעוד לא העזו להתקין.

בקיצר, גרסה חדשה של דביאן יש. התקנה גרפית יש. אפשרות התקנה מהרשת יש. אפילו זיהוי חומרה אוטומטי יש ויש. VirtualBox שנועד להתקנות ניסיון יש. אז יצאתי לדרך...

מסך הפתיחה של ההתקנה מציג ארבע אפשרויות: התקנה, התקנה גרפית, אפשרויות מתקדמות, ועזרה (באנגלית). נבירה באפשרויות המתקדמות מציגה מגוון אפשרויות נוספות כגון התקנה למתקדמים, התקנה אוטומטית, התקנה גרפית למתקדמים, התקנה גרפית אוטומטית, וכו', ולמי שזה לא מספיק יש גם אפשרות לסביבות עבודה אלטרנטיביות שמציגה את האפשרות להתקין KDE, LXDE, Xfce (בגרסה 3.5.10 ולא סדרה 4 המזעזעת לטעמי). נחמד לראות כאן את LXDE שהיא סביבת עבודה חדשה וחביבה למדי.

בכל מקרה, לניסיון ראשון חזרתי אחורה ובחרתי להתקין את המערכת בהתקנה גרפית ממסך הפתיחה. לאחר טעינת הקרנל מופיע מסך בחירת שפה, גרפי לעילא ולעילא, ובמקום טוב באמצע מופיעה האפשרות להתקין בעברית (באנגלית וגם בכיתוב עברי). מאוד מצא חן בעיני שמופיע כפתור Screenshot שמודיע על שמירת תמונת המסך. האפשרות מופיעה גם במסכים הבאים, ושומרת את התמונות בשמות שונים המותאמים למסך. קצת מבלבל למי שרוצה לעקוב אחרי התמונות באופן כרונולוגי.

מסכי ההתקנה הבאים נועדו לבחירת פריסת מקלדת, זיהוי התקליטור, וטעינת תוכנת ההתקנה. גם הגדרת הרשת בוצעה בהצלחה (רשת קווית דרך ה-VirtualBox). לאחר מכן התבקשתי להזין שם מחשב (ברירת המחדל הספיקה), שם מתחם (מבלבל ומיותר לשימוש ביתי, אבל גם כאן ברירת המחדל שהיא כלום מספיקה ואפשר להמשיך), כיוונון השעון משרתי רשת (יופי), זיהוי כוננים, וכלי חלוקת המחיצות.

כלי חלוקת המחיצות הציג ארבע אפשרויות של חלוקה מודרכת ושימוש בכל שטח הדיסק (האפשרויות הן רגילה, הגדרת LVM, הגדרת KVM מוצפן), או חלוקה מודרכת. מאחר וכל הדיסק הווירטואלי נועד למטרה זו בחרתי באפשרות הראשונה. קצת עזרה בדף הזה לא הייתה מזיקה כדי לעזור למתקינים לבחור באפשרות המתאימה להם. אין לי מושג אם יש אפשרות התקנה לצד ווינדוס או הפצת לינוקס אחרת כי לא היו כאלו בדיסק הוירטואלי - אבל למי שכבר יש ניסיון בנושא מוזמן לעדכן בתגובות.

בחרתי כאמור בחלוקה מודרכת על כל שטח הדיסק ובחלון הבא התבקשתי לבחור את הדיסק (שממילא היה בודד ברשימה), ולאחר מכן מספר אפשרויות: כל הקבצים במחיצה אחת (ושום בסוגריים שזו האפשרות המומלצת למשתמשים חדשים), מחיצת בית נפרדת, או הפרדה יותר פרטנית של מחיצות. לעניות דעתי, האפשרות השניה היא העדיפה למשתמשים חדשים כמו גם לותיקים (כמינימום) ולו מהסיבה הפשוטה שאם ירצו להתקין בהמשך הפצה אחרת או להתקין מחדש את המערכת, מחיצת בית נפרדת מבטיחה שקבצי המשתמש לא יאבדו בזמן שיבוצע פירמוט מחדש. בכל מקרה לצרכי הניסוי בחרתי בברירת המחדל.

המסך הבא הוא מסך שיכול להפחיד את מי שלא התנסה בחלוקה למחיצות - תאור המחיצות שהוגדרו על פרטיהן הטכניים, ובקשת אישור מהמתקין לחלוקה. לדעתי מיותר לגמרי אם ההתקנה אמורה לתפוס את כל שטח הדיסק ממילא, ובעלת ערך מפוקפק למשתמשים חדשים. נראה שיש שם גם באג - בחירה ב"ביטול השינויים שבוצעו למחיצות" ו"המשך" מחזירה את ההתקנה ל... אותו דף בדיוק. הייתי מצפה שזה יאפשר לי לבחור חלוקה אחרת, למשל עם מחיצת בית נפרדת.

בחרתי באפשרות השניה לאישור, ואז קיבלתי *עוד* מסך אישור ששוב מציג את החלוקה המיועדת (הפעם בשפה קצת יותר ברורה) ואזהרה. לא ברור לי בדיוק למה צריך את שני המסכים האלו גם יחד - אני מניח שיש הגיון מסוים אבל לעניות דעתי אפשר היה להסתפק במסך השני כשהראשון מופיע כאפשרות מתקדמת.

בניגוד למסכים עד כה שברירת המחדל הייתה הטבעית להמשך - כאן דווקא ברירת המחדל היא לא להמשיך. נראה כמו ניסיון כסת"ח -אבל כזה שעלול להטעות ולבלבל במיוחד למי שלחץ עד עכשיו נקסט->נקסט.

לאחר החלוקה למחיצות מותקנת מערכת הבסיס - תהליך שלוקח מספר דקות. לאחר מכן מתבקשים להגדיר ססמת root, שם משתמש, ססמת משתמש, בחירת מדינה לאתר מראה (ישראל הוצגה כברירת מחדל), אפשרות בחירה בין אתר המראה debian.co.il או mirror.isoc.org.il (בחרתי בשני למרות שהוא לא ברירת המחדל), פרטי פרוקסי (אם צריך), ולאחר השלמת ההגדרות של מנהל החבילות (תהליך שארך גם מספר דקות) התחיל תהליך התקנת החבילות. במהלכו הוצגה שאלה לגבי הנכונות להשתתף באיסוף מידע אנונימי לגבי פופולריות חבילות (ברירת המחדל היא לא), אפשרות בחירה בין קבוצות חבילות (ברירת המחדל - סביבת עבודה ומערכת רגילה - השאר מכילות אפשרויות שרת ומחשב נייד שגם סימנתי), ולאחר מכן הורדת והתקנת מעל 800 חבילות מהרשת. נראה לי פחות יעיל להוריד קודם את כל החבילות ואז להתקין, מאשר להוריד ולהתקין כל פעם כמה, בעיקר אם עלולה להיווצר בעיית מקום בדיסק, כך שכדאי לוודא שיש לכם מספיק מקום טרם תחילת ההתקנה (הקונפיגורציה שבחרתי צרכה קצת יותר מ-3 ג"ב.

לאחר שלב זה (הארוך ביותר עד כה), מותקן מנהל האתחול (לא לפני שמופיעה אזהרה שלא זוהו מערכות הפעלה נוספות על הדיסק), עוד כמה הגדרות אוטומטיות לסיום, הגדרה ידנית של מקשים להחלפת שפה (ברירת המחדל ALT-SHIFT תקינה אבל מסך הטקסט הארוך משום מה לא מתורגם), וסיום ההתקנה.

אחרי אתחול (עם גראב טקסטואלי ומסך טעינה טקסטואלי), קיבלתי מסך כניסה בעברית להקלדת שם משתמש וסיסמה, וזהו, סביבה גרפית. החלון היה ענק ותפס לי את כל הדסקטופ (בד"כ ב VirtualBox אני רגיל שחלון ברירת המחדל קטן מדי) והייתי חייב להקטין אותו. גישה ל מערכת -> העדפות -> רזולוצית מסך לא מציגה אף רזולוציה אפשרית. ניסיתי להתקין את ה-Guest Additions של המכונה הוירטואלית אבל חסרה חבילת קוד המקור של הקרנל ו-gcc/make. התקנתי את linux-headers-2.6.26-1-686, gcc, make ואז התקנת ה-Guest Additions צלחה. אתחול מחדש העלה את המערכת ברזולוציה של 800x600. נכנסתי שוב לכלי שינוי הרזולוציה אבל לצערי מצאתי שם רק 800x600 ו-640x480 (בהפצות אחרות שהתקנתי במכונה הוירטואלית הייתי יכול לשנות בשלב זה ל 1024x768).

עכשיו גם התפניתי לבדוק את סביבת העבודה. הרקע הוא בצבעי תכלת-לבן אסתטיים מאוד עם לוגו דביאן אדום. מוצגים קיצורים לדפדפן אפיפני (IceWeasel הידוע גם כפיירפוקס, זמין מתפריט יישומים->אינטרנט) ולתוכנת המייל אבולושין; יישומוני הצגת חיבור לרשת, מצב סוללת הנייד, ו-kernel oops. היישומון הזה אמור לאתר תקלות בקרנל ולאפשר דיווח שלהם לצורך תיקון. היישומון הופעל כבר בהפעלה חוזרת שביצעתי למערכת, ושאל אם לשלוח דיווח (הפעם, אוטומטית, לא...).

היישומים העיקריים שהותקנו כללו: אפיפני ופיירפוקס 3.06, אבולושין, פידג'ן, אקיגה, גימפ 2.4.7, אינקסקייפ, אופן אופיס 2.4.1, טוטם, ורית'מבוקס.

בתפריט ניתן למצוא גם את לוח השנה העברי gHcal וניתן ידנית להוסיף לפאנל את יישומון התאריך עברי hdate-applet. בדיקה בסינפטיק מראה שמותקנים גם גופני קולמוס, hspell, תרגום לפיירפוקס ואופן אופיס. לא מותקנים כברירת מחדל (אבל קל להוסיף) סדרת גופני fancy של קולמוס, גרש, hocr, ועוד.

כמה הבדלים מורגשים אל מול ההשוואה הטבעית של דביאן, הרי היא אובונטו: תוכנת ההתקנה/הסרה הפשוטה של יישומים מופיעה בתפריט מערכת -> ניהול, ולא כמו באובונטו בתפריט יישומים, שמהווה לדעתי מקום טבעי יותר. בכך נוצרת כפילות מה עם Synaptic שממילא זמין מתפריט זה, ועלולה לבלבל. פעילויות ניהול דורשות הזנת סיסמת מנהל, ואין צורך ב-sudo. בהיבט הסובייקטיבי, רקע שולחן העבודה יפה מזה של אובונטו ו/או קובונטו. גם הנוחות היחסית של התקנת restricted-extras חסרה כאן, למי שרוצה לקצר הליכים.

לא כל המקורות המוגדרים מאופשרים אבל ניתן לסמן אותם בכלי הגדרת המקורות. בין השאר ניתן לסמן שם מקור חבילות חופשיות לפי הגדרת דביאן (DFSG) שיש להן תלויות לא חופשיות וחבילות לא חופשיות. הסימונים דרושים למי שרוצה להתקין חבילות כגון גופני מייקרוסופט, מנהלי התקנים לכרטיסי מסך nvidia,ATI, חבילות הדרושות להגדרת חלק מהחיבורים האלחוטיים, ג'אווה וכו'.

וכעת לסיכום...

אהבתי - תוכנת ההתקנה בהחלט סבירה וכל מי שבקיא קצת במונחי יסוד יכול לצלוח אותה בהצלחה. היא בהחלט הופכת את דביאן לנגישה לכולם, גם למי שחששו מהתקנה שלה בעבר. התרגום לעברית של תוכנת ההתקנה איכותי למדי, וניכר שהושקעה עבודה בטיובו (למרות שפה ושם הייתי משנה, כמו למשל "בחירה והתקנת תוכנות" > "בחירת והתקנת תוכנות" ובמקומות אחרים חסר תרגום כמו למשל סטטוס הורדת הקבצים). אהבתי גם את ההתקנה המאוד נוחה מהרשת (רק 150 מ"ב לתקליטור ההתקנה). ההקפדה על הפרדה ברורה בין תוכנה חופשית והאפשרות להתקין סביבה "נקייה" אף היא ראוייה לציון, למרות שהמחיר הוא פגיעה (קטנה יחסית) במי שפחות מקפיד על קוצו של יוד.

באגף השיפורים האפשריים - תוכנת ההתקנה (באפשרות הרגילה ממסך הפתיחה) לוקה לטעמי פה ושם בשמישות שלה כמו שציינתי. לדעתי אפשר היה לפשט אותה קצת יותר מבלי לפגוע בפונקציונליות.

מי שמשתמש בדביאן בטח לא צריך את ההמלצה שלי להתקין, אבל לכל מי שלא ניסה להתקין דביאן עד עכשיו מסיבות כאלו ואחרות עכשיו אפשר לנסות (אפילו במכונה וירטואלית) ולזכות בחוויה מתקנת. זהו, דביאן כבר לא רק ל"משתמשים מתקדמים", עכשיו אפשר דביאן לכל פועל.

קישורים:

DistroWatch, First look at Debian GNU/Linux 5.0 live CD and network installation,
ווטסאפ, שוחררה גירסה 5.0 של דביאן
 

קישורים רלוונטיים

מבחן דרכים: דביאן 5.0 | כניסה / יצירת מנוי חדש | 10 תגובות
סף חסימה
  
ההערות הינן מטעם כותביהן. אין צוות האתר לוקח אחריות על תוכנן
Re: מבחן דרכים: דביאן 5.0 (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 16/02/2009 - 19:50
צריך make בשביל להתקין את:
http://packages.debian.org/lenny/virtualbox-ose-guest-modules-2.6.26-1-686
?

צפריר

[ השב לזאת ]

Re: מבחן דרכים: דביאן 5.0 (ניקוד: 1)
ע"י דוביקס (dovix2003@yahoo.com)
ב 16/02/2009 - 19:59
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
לא התקנתי את המודול המקומפל אלא דרך התפריט של VirtualBox הרצתי את Devices -> Install Guest Additions -> VBoxLinuzAdditions-x86.run. שים לב שאני עובד עם החבילה של Sun ולא גרסת ה-OSE, כך שאין לי מושג אם השילוב של מכונה וירטואלית בגרסה המלאה ומודול ה-OSE היה עובד.

בכל מקרה תודה על ההערה הנכונה.


[ השב לזאת ]

תוכנת התקנה גרפית לדביאן (ניקוד: 1)
ע"י mksoft (meir@mksoft.co.il)
ב 16/02/2009 - 21:37
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://mksoft.co.il/
נציין רק כי תוכנת התקנה גרפית קיימת בדביאן עוד מימי Etch העליזים.

[ השב לזאת ]

Re: תוכנת התקנה גרפית לדביאן (ניקוד: 1)
ע"י דוביקס (dovix2003@yahoo.com)
ב 16/02/2009 - 22:11
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
אז היא סתם לא הייתה ברירת מחדל? ומה לגבי זיהוי החומרה האוטומטי?

[ השב לזאת ]

Re: תוכנת התקנה גרפית לדביאן(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 16/02/2009 - 22:23
היא לא היתה ברירת המחדל. אולם זיהוי חומרה סביר ותוכנת התקנה (במצב טקסט) שניתנת לשימוש ע"י מי שאינו גורו קיימת מאז Sarge (כלומר 3.1).

צפריר

[ השב לזאת ]

Re: מבחן דרכים: דביאן 5.0 (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 17/02/2009 - 18:00
דוביקס, אני חושב שהפידבק שלך מצוין.
אולי תוכל להעביר את זה למפתחים של דביאן כדי שישפרו את הנקודות הבעיתיות?

[ השב לזאת ]

Re: מבחן דרכים: דביאן 5.0 (ניקוד: 1)
ע"י kaplan ב 18/02/2009 - 21:05

(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://www.guides.co.il
אתה מוזמן לשלוח את כל ההצעות לשינויי תרגום אלי... אשמח לתקן.

[ השב לזאת ]

Re: מבחן דרכים: דביאן 5.0 (ניקוד: 1)
ע"י Nirro ב 19/02/2009 - 22:25

(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://
אהלן דוביקס,
לא היה לי סבלנות לקרוא את הכל, מודה. הרבה טקסט (קטן) בלי תמונות...
איך אתה עושה סקירה של מערכת התקנה גראפית בלי סקרינשוטס ?

[ השב לזאת ]

Re: מבחן דרכים: דביאן 5.0 (ניקוד: 1)
ע"י דוביקס (dovix2003@yahoo.com)
ב 19/02/2009 - 22:39
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
התעצלתי :-D

יש כמה תמונות מייצגות פה (באנגלית):

http://www.zdnet.com.au/insight/software/soa/Debian-GNU-Linux-5-0-Screenshots/0,139023769,339294981-9s,00.htm

[ השב לזאת ]

Re: מבחן דרכים: דביאן 5.0 (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 21/02/2009 - 20:19
מה לגבי תמיכה במודם סלולארי וכדומה?
באובונטו יש תמיכה מובנית...

[ השב לזאת ]