ווטסאפ - לינוקס, BSD, קוד פתוח ותוכנה חופשית בעברית. Whatsup - Linux, BSD, open source and free software in Hebrew

 
 
  כניסת חברים · רישום · שכחתי סיסמה  
tux the penguin

quick_linkדעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה

published at 25/10/2017 - 23:51 · ‏פורסם mksoft · ‏tags קוד פתוח · שלח לחברידידותי למדפסת
קוד פתוח הנושא החם בקבוצות הדיון השונות עוסק בקהילות קוד פתוח ותיקות מול חדשות ונצחון הקוד הפתוח עקב קבלתו בחברות קנייניות מסורתיות.

נתנו בהם סימנים:

  • מיקרוסופט שאוהבים לינוקס וקוד פתוח ואף מארגנים יום בנושא.
  • השימוש ההולך וגובר בקוד פתוח בצבא.
  • קהילות חדשות הנוצרות סביב טכנולוגיות שונות.

קהילות חדשות ? הן מתרכזות סביב טכנולוגיות אשר לא מעט מהן כוללות core developers ואחרים החזקים בתחום. במילים אחרות יש בארץ כמות לא קטנה של מפתחי קוד פתוח אשר:

  • לא משתתפים במעגלים הוותיקים של הקהילות - עמותת המקור, הסדנא לידע ציבורי, linux-il, אפשר לאמר גם האתר הזה, לינמגזין וכדו'.
  • לא מגיעים למפגשי פיתוח והאקתונים.
  • בדרך כלל מתחת למכ"ם של הקהילות הוותיקות.

הם נמצאים בפייסבוק, מיטאפ וכדו' ומייצרים קוד פתוח באיכות ובכמות, ללא קשר לאידאולוגיה או דיונים מתישים סביב רישיונות - זה פשוט נראה להם טבעי.

על פניו נראה כי הקהילות הוותיקות נתקעו על האידאולוגיה בכלל ולינוקס בפרט. עולה התחושה שאיך שהוא אנו מפספסים אותם ואת הניצחון של מתודולוגיית הקוד הפתוח.

האם באמת מדובר בנצחון? לא לדעתי. הקוד הפתוח שהם, אנו ואחרים מייצרים ימשיך להיות מיוצר ללא קשר לאידאולוגיה. הבעיה? מדובר בד"כ בפתרונות אשר מיטיבים עם קהילות מפתחים. לטעמי האידאולוגיה צריכה להוביל להטבה עם החברה בכלל - לא רק קוד אלא גם גישה למידע, לתקנים ושקיפות.

הקוד הפתוח לא ניצח כל עוד:

  • רשויות לא מייצאות מידע ו-api לציבור.
  • חוק חופש המידע לא מכובד כראוי.
  • אתרי מוסדות דורשים דפדפנים ותוספים קנייניים.
  • מוסדות חינוך דורשים מסמכים בפורמטים קניינים ולא מעודדים שימוש בכלים חופשיים.
  • קוד שנכתב עבור הרשויות במימון ציבורי (כספי מיסים) אינו פתוח כברירת מחדל.
  • לא ניתנת עדיפות למוצרים פתוחים שיכולים להיתמך ע"י ולממן חברות מקומיות - במקום מזרימים כסף החוצה לחברות ענק.

עם כל הכבוד, אני לא רואה איך הגעה אל הקהילות האלו (שצריכה להתבצע ללא קשר) תדחף את הנ"ל קדימה. אולי מתוך שלא לשמה יבואו לשמה? יש לזכור: קוד פתוח ותוכנה חופשית הם גם אמצעי, לא רק מטרה.

 

קישורים רלוונטיים

· עוד על קוד פתוח
· חדשות מאת mksoft


הסיפור הנקרא ביותר בנושא קוד פתוח:
לראשונה: סקר קוד פתוח מקיף

דעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה | כניסה / יצירת מנוי חדש | 13 תגובות
סף חסימה
  
ההערות הינן מטעם כותביהן. אין צוות האתר לוקח אחריות על תוכנן
Re: דעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 26/10/2017 - 10:17
חצי מסכים, יש היום המון מפתחים וחברות שמפתחות בכלים ובשפות של קוד פתוח, אבל הם מייצרים בדרך כלל מוצרים סגורים בכלים של קוד פתוח.
האידאולוגיה עד כמה שאני מכיר רחוקה מרובם, הם פשוט משתמשים בכלים שיש להם בעיקר כיוון שזה "חינם" וזה מועיל לסטארטאפים ובגלל שזה זמין אז יש הרבה ידע ובסיס מוצרים קודמים בתחום ובעיקר כי זה מה שמקום העבודה דורש.
המפגשים החדשים משמשים לנטוורקינג (בעיקר, תראו אותי, אני שם סימן שאני קיים, וטוב שיכירו אותי לכל צרה שלא תבוא), וקצת לחידושים/טיפים וטריקים.

מיקרוסופט שונאת קוד פתוח, מיקרוסופט שונאת את לינוקס וכל מה שבא איתה, אבל אין לה ברירה, כיוון שהצעירים של היום עובדים עם מוצרים חינמיים בקוד פתוח היא חייבת להיות שם גם, על מנת שיהיו לה פתרונות לסביבות החדשות, מי חשב ש-SQL SERVER ירוץ אי פעם על לינוקס? אף אחד מכם לא שמע את הצחוקים לפני שנים כששאלתי בפורום DBA של SQL אם צפויה גרסת לינוקס....

בכלל יש היום המון תשתית שמבוססת על לינוקס אם המוצרים של מיקרוסופט לא יתאימו את עצמם לשם הם פשוט יחדלו להתקיים גם ככה הם סופגים מפלות בכל יתר התחומים כגון מובייל, חיפוש, החלשות ה-PC וירידה גם במוצרי השרתים שלהם, כמו שציינת קוד פתוח גם מזדחל לצבא ולממשלה.

בכלל מידי פעם אני עדיין נתקל כאן ובמקומות אחרים שעוסקים בלינוקס בשנאה למיקרוסופט, לדעתי מיקרוסופט היא כבר מזמן לא האויב, האויב האמיתי של החופש אלו הם גוגל פייסבוק ובקטן יותר אפל, הם נותנים היום את הטון בעולם, והם גם שואבים את כל המידע והפרטיות שלנו.

אבל אני מסכים שזה לא נצחון האידאולוגיה, האידאולוגיה שהובילה למצב היום זו אידאולוגית "החינם" שבדרך כלל מהווה חלק עיקרי מהקוד הפתוח ועליו פותחו מוצרים שהיום נדרשים, אבל בלי שום קשר לאידאולוגיה שיתופית, לרוח החופש והשינוי של פעם.

אם יש כאן אנשים שמשתתפים גם בקבוצות האחרות, כדאי לדחוף את המקור הפורום ויתר הכלים הוותיקים לאנשים, שיתחילו להשתמש בהם ואולי גם תדבק בהם האידאולוגיה.

[ השב לזאת ]

Re: דעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 26/10/2017 - 11:54
ראשית, מעט מוזר לדבר על "שנאה" ו"אהבה" של מייקרוסופט לקוד פתוח. מייקרוסופט (וגם שאחר החברות שהוזכרו בפוסט) פועלת משיקולים עסקיים. לפעמים מוטעים, אבל עדיין במסגרת חשיבה עסקית ולא ע"פ שנאות ואהבות. זו חברה, לא חבורה. לכן השינוי בגישה כפי שאכן כתבת היטב בפוסט, נובע משינוי בשוק, בטכנולוגיה, בתפוצה וכו' ולא משינוי אידיאולוגי כלשהו.

אין טעם, לדעתי, לנסות לחבב את "האידיאולוגיה" על מפתחות/ים חדשים/ות. על-מנת שרעיון כלשהו "ינצח" (מה זה אומר? נראה שיש ויכוח על כך, לא נורא) צריך קבוצה קטנה של א/נשים עם מחוייבות אידיאולוגית וקבוצות יותר גדולות של סתם סקרנים, אופורטוניסטים, בעלי בעיה ספציפית שמתיישרת איכשהו עם תכנה חפשית וכו'. כל עוד יש קומץ אידיאולוגי (ויש בארץ יותר מקומץ) - הטכנולוגיה והמתודולוגיה עצמן ימשיכו לחלחל.

ההצלחות האחרונות של תכנה חפשית (נניח בסלולר) לא נובעות משכנוע אידיאולוגי, וזה בסדר גמור. בפראפרזה: גם אם כולם בסוף יהיו טבעונים בגלל הבריאות ולא כדי למנוע סבל מבעלי-חיים, עדיין הסבל יימנע. ואז אפשר יהיה לדבר על "מתוך שלא לשמה בא לשמה".

[ השב לזאת ]

Re: דעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 26/10/2017 - 12:10
צריך להפריד בין שני קרבות שונים.

במובן מסוים, הקוד הפתוח ניצח. הוא הפך להיות ברירת המחדל בתחומים רבים. ציינת בצדק את מיקרוסופט שהבינה את זה. היא כמו IBM לפני 15 שנים שירדה ממעמד הבכורה שלה והבינה שהיא חייבת להיעזר בגישות פתוחות יותר.

הקוד הפתוח מתקדם לאטו במעלה המחסנית. היום זה די ברור שעיקר התשתיות הן חופשיות. ניקח לדוגמה את תחום בסיסי הנתונים. יש הרבה פחות שימוש בבסיס נתונים של אורקל (שאינו MySQL. או BerkelyDB). עיקר החדשנות בתחום מגיעה מתוכנות חופשיות. מגיע לשם גם לא מעט מימון של קרנות הון סיכון. לכן לא מדובר סתם על חינם. מדובר על דרך יעילה יותר לפתח תוכנה.

מצד שני, יותר ויותר תוכנה נסגרת מאחורי שירותים.

אז לי יש בעיה לא רק עם אפל/גוגל (שולטות על התוכנה בטלפונים), גוגל/פייסבוק (שולטות על הפרסום המקוון ושולחות ידיים גם לתוכן המקוון) אלא גם עם אמזון/גוגל/מיקרוסופט (ששולטות על שוק מחשוב הענן).

לעניין האידאולוגיה: אני אישית משתדל להימנע ככל האפשר משירותים לא מבוזרים ומהחברות הגדולות. בין השאר כי אני יכול להרשות לעצמי (אני מניח שמי שמחפש עבודה היום לא יכול להרשות את זה לעצמו. וכי אני יכול לשלם על זה). אני אישית רוצה לבדוק מהן החלופות שקיימות.

צפריר

[ השב לזאת ]

Re: דעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 26/10/2017 - 13:32
תוכנה נסגרת מאחורי שירותים ב"ענן" ומאחורי ברזלים בצד הלקוח. יישום של הרישיון החופשי בלא מעט מכשירי לקוח אפשרי רק על הנייר ולא מעשי.
בנוסף, יש את הבעיה של מעבדי שירות שעושיים לבצע פעולות לרעת המשתמש, סאופן לא תלוי בחופש של התוכנה על מעבד היישומים שלו.

תוכנה חופשית על הנייר בלבד, אורזה בתוך מכשירים ושירותים סגורים לחלוטין באופן ממשי, היא בעיה שלתוכנה החופשית אין לה עדיין תשובות מספקות

[ השב לזאת ]

Re: דעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 31/10/2017 - 23:34
עובדים על זה (-:
בשביל להתחיל צריך מספיק אנשים שמוכנים לשלם עבור פרטיות.
אחרי מוצרים פורצי דרך, המחירים יורדים וזמני הפיתוח מתקצרים, אח"כ צומח שוק.
אולי בסוף זה יהפוך להיות מובן מאליו...

[ השב לזאת ]

Re: דעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 01/11/2017 - 10:37
ובאותו עניין: מכיוון שאני אחד מאותם אנשים, התחלתי לאחרונה לבדוק את השימוש במטריקס:

https://matrix.org

(יצרתי לי שם משתמש, אבל אני מעדיף לא לפרסם את שמו כרגע, מכיוון שנראה לי שאני מעדיף להקים שרת לעצמי. אני רוצה לבדוק שזה באמת מבוזר)

צפריר

[ השב לזאת ]

Re: דעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 01/11/2017 - 15:50
בשוק הטלפונים הסלולריים האקסיומה לא עובדת, יש מלא נסיונות בוסריים, בודדים מבשילים למוצר פיזי כלשהו ואף אחד לא מצליח להתרבות וליצור באז או בכלל המשך כלשהו.

סמסונג הגדולה ניסתה עם טיזן.
פיירפון הסתפקו באנדרויד למרות שיש להם כל הזמן נסיונות עם מערכות הפעלה אחרות כגון אובונטופון ז"ל, וגם יש איזה פורט לסלפיש ועדיין הם מצליחים למכור רק עם אנדרויד (וכמובן אי מכירה לישראל).
יולה ניסתה עם מכשיר משלה הוציאה דור א, הבטיחה טאבלט ורימתה את האנשים כשלא שלחה מכשיר ולא זיכתה, עכשיו היא מנסה למכור גרסה עבור טלפון של סוני שיצא מהמחזור.
יש עוד כמה שמבטיחים הרים וגבעות אבל כלום לא יוצא מזה.

בניגוד לשפת תכנות אשר יכולה לתרום במקומות אשר שפות אחרות לא נמצאות שם או בפיצרים שמקלים על עבודת התוכניתן ומכאן להתרבות, בטלפונים סלולריים התחום שונה לגמרי, כל כמה חודשים יוצא טלפון חדיש יותר אשר בכלל לא תואם חומרתית לדור הקודם, ועד שהצלחת לעשות פורט, המכשיר כבר לא אטרקטיבי, וכבר לא מעודכן.
בסלולר יש בעיה מאוד גדולה להציע אלטרנטיבה לאפל וגוגל, גם מיקרוסופט עם נוקיה שתי ענקיות באותה תקופה לא הצליחו להוציא אלטרנטיבה אטרקטיבית נוקיה נעלמה כמעט לחלוטין ומיקרוסופט ליקקה את הפצעים.

[ השב לזאת ]

Re: דעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 27/10/2017 - 11:04
מינכן חזרה לחלונות 10
הזנט דה ג'וס סאפרד אינף?

[ השב לזאת ]

Re: דעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה (ניקוד: 1)
ע"י משה-נחמיאס ב 28/10/2017 - 11:59

(מידע על משתמש | שלח הודעה)
קוד פתוח לא באמת השתלט על העולם, וזה מה שאנשים עדיין לא הבינו, כדי שקוד פתוח ישתלט על העולם צריך שאנשים יאמינו שזו הדרך הנכונה לפתח תוכנה, שזו תהיה ברירת המחדל ולא מה שמגיע כי חייבים ואין ברירה.

נכון, כולם משתמשים בקוד פתוח, אבל זה יכול להשתנות תוך זמן מאוד קצר פשוט כי תגיע חברה שתצליח לשכנע שקוד סגור טוב יותר (בלי תלות בנכונות הדברים).
אפילו בכנס התעשיות אמרו דברים שהם לא תמיד נכונים על החסרונות של קוד פתוח, וזה מאנשים שכנראה מאמינים ברמה כזו או אחרת ברעיון של קוד פתוח. אני מאמין שזה נובע מכך שאנשים לא תמיד מבינים את העולם הזה עד הסוף או מאמינים בגישה הזו, שזה לגיטימי, אבל זה אומר שהקוד הפתוח עדיין לא ניצח בכלום (שלא לדבר על תכנה חופשית).

אגב, כולם משתמשים בקוד פתוח בעיקר באינטרנט בצד לקוח, צד שרת אני לא בטוח שהשתנה משמעותית בפריצה של הקוד הפתוח (אשמח לראות מספרים שמראים אם אני צודק או טועה), חיפוש קצר של טרנדים על ג'אנגו הראה ירידה קלה במחפשי מפתחים ב-3 שנים האחרונות וגם nodejs לא הראה מספרים גבוהים במיוחד, אז נכון, אי אפשר להסיק מסקנות מזה, מצד שני עבור המערכות הללו ומעט הנתונים שראיתי עושה רושם שזה נכון (לפי "תוצאות ראשוניות").
אז נכון ש-wordpress שולטת באינטרנט, אבל זה בגלל שהיא פשוטה לשימוש עבור מי שרוצה להרים אתר בקלות, לא בגלל שהיא קוד פתוח (ויש לי כבוד למערכת הזו, גם אם אני לא מתלהב מ-PHP). אם מחר מישהו יוציא מערכת דמויית wordpress מבחינת קלות השימוש ובקוד סגור היא כנראה תצליח גם כן בהנחה והם יצליחו לייצר אקו סיסטם באותה הרמה.

לכן, טוב שיש הרבה מפתחי קוד פתוח, אבל צריך לראות איך משכנעים שהאידיאולוגיה חשובה גם כן ולא רק העובדה שזה קיים ואנשים משתמשים בזה, אתה לא חייב להאמין בזה, אבל צריך שתכיר את זה ואת החשיבות של זה באבולוציה של העולם הזה

[ השב לזאת ]

Re: דעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 01/11/2017 - 13:06
שפות תכנות? שם המערכה כבר הוכרעה. המימושים המובילים של כל שפות התכנות המובילות הם חופשיים. זה מזמן לא עניין רק של "שפות סקריפטים" (שם זה כבר מזמן הוכרע: אין כמעט מקבילות קנייניות לשפות הללו). בסאן הבינו את זה לפני למעלה מעשור ושחררו את ג'אווה. בלי קשר ישיר לזה, התפתח מעל ג'אווה מאגר גדול של תוכנות חופשיות.

כל שפות התכנות החדשות מהעשור האחרון הן חופשיות. לא רק nodejs (שפה חדשה בפועל. היום כל המימושים המובילים של ג'אווהסקריפט הם חופשיים, למיטב זכרוני) אלא גם גו, ראסט וסוויפט (אפילו כשאפל יוצרת שפה חדשה, המימוש חופשי). גם מיקרוסופט הבינה את זה ושחררה את המימוש של C#‎. המימושים המובילים של C ו־C++‎ הם מבית GCC ו־LLVM (אם כי כאן לפחות יש תחרות רצינית של מימושים קנייניים).

החזית המעניינת כאן היא בתחום כלי הפיתוח. כאן יש תחרות רצינית.

צפריר

[ השב לזאת ]

Re: דעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה(ניקוד: 1)
ע"י משה-נחמיאס ב 04/11/2017 - 13:09
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
טוב, יתכן שטעיתי, נראה שה-frameworks באינטרנט אכן פתוחות גם בצד שרת (אני אומר יתכן כי בתוצאות שקיבלתי PHP הייתה במקום הראשון ולא frameworks שלה, אז קשה לדעת במה מדובר).
מצד שני, זה אומר שקוד פתוח כרגע מנצח עבור מפתחים, אבל זו ממש לא המגמה בכלים אחרים למשתמשים "רגילים". האם זה נובע משינוי בהרגלי החשיבה של החברות/מפתחים? לא נראה לי, פשוט כי אם התפיסה של המפתחים/חברות הייתה קוד פתוח כל עוד זה אפשרי היינו רואים יותר תוכנות בקוד פתוח שיוצאים מהחברות.
החברות מוציאות קוד פתוח כי הן רואות שזה מה שהמפתחים רוצים וספציפית בתחומים מסויימים (למיטב ידיעתי רק בווב ולמידת מכונה, אבל אני לא ממש מכיר את התחומים האחרים אז יתכן שיש עוד מקומות).

[ השב לזאת ]

Re: דעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 05/11/2017 - 04:54
לפני חודשיים-שלוש, היתה לי בעייה להכנס לחשבון שלי בבנק יהב באמצעות firefox.
התמיכה של האתר אמרו שאני צריך להחליף דפדפן ואני הבהרתי "שזה לא יקרה"
וגם "שאני אפיק את הלקחים שלי".
חודש אח"כ, ניסיתי שוב להכנס לחשבון באמצעות firefox והצלחתי...
אז... אני לא שותף לפסימיות - להיפך

[ השב לזאת ]

Re: דעה: קוד פתוח, קהילות ותיקות מול חדשות וקורטוב אידיאולוגיה (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 16/01/2018 - 17:33
סליחה אני לא מבינה משהו
מה מפריע לך שמפתחים לא משתתפים במעגלים של הקהילה? זה לא מפריע לי לא מפריע להם ולא מפריע לאף אחד. גם לא הרגשתי כל כך שייכת שם שכבר עדיף לפתח לבד מה רע בזה?
אז הקשר יהיה מרוחק מאחורי מקלדת הכי טוב גם יחשבו שאני בן שזה סבבה ואני לא צריכה לחשוף את עצמי ואני מקבלת יחס שווה. יותר טוב מבמציאות.
גם לא צריך להתמודד עם עיניים בכל מקום ותחושת נטע זר.
עד שהבאתי את עצמי למצב של תפקוד ותרומה מודעת נתקלתי גם בכפיות טובה.
מי צריך את כל החברותה הזאת?
קשה לי שזה נהיה המוני קשה לי עם ההתפתחות הזאת לא רוצה. כמו עכשיו הכל בסדר
ומבחינתי זה ניצחון.
ניצחון עוד יותר גדול מבחינתי יהיה שילמדו לקבל את הנובים והנוביות למיניהם.
לא צריך לצרף את כל העולם ואמא שלו באמצעי פרסומת ופוליטיקה...
זה לא קשור לתחום זה קשור לתחומים אחרים כמו כלכלה חברה פוליטיקה...
ושלא ירימו גבות כשיש בנות שאוהבות את התחום לא פחות מבנים
בנות משלמות מחיר הרבה יותר גבוה על זה אז למה להחשף בכלל?

[ השב לזאת ]