זהירות חשד לרמאות !
זה נשמע לי כמו אחת מחברות הפירמידה, מהכרות אישית עם כמה אנשים שנפלו בפח היקוש הזה.
ה"מוצר" שלהם הוא מין תוכנה בסגנון סקייפ וסקייפ אאוט, טכניקות המכירה והשכנוע (תחפשו קצת בגוגל) חובבניות והמקצועיות ברצפה. ככה זה כשכל אחד יכול להיות סוכן, לא צריך להבין כלום (וגם לא צריך לדעת מהם ראשי התיבות של IP או VOIP).
איך זה עובד ?
צריך לקנות "זיכיון למכירת המוצר" ב1500 ש"ח.
לאחר מכן התחייבות לדבר בעזרת "המוצר" ב20 דולר בחודש.
עכשיו צריך לשכנע חברים (הם ישארו חברים בערך חודש...) שלך לקנות זכיון דרכך. על כל חבר שקנה זיכיון אתה מקבל משהו כמו 100 דולר, וסכום נמוך יותר על כל חבר שהוא מביא.
עכשיו הוירוס מתפשט, וכל חבר צריך לשכנע עוד חברים וכולי. ככל שפרמידת המרומים/רמאים שלך גדלה, אתה מרוויח יותר.
אם בכלל.
כי את הכסף לא מקבלים בצ'ק אלא במין כרטיס אשראי מוזר שאתה "מושך את המשכורת איתו" פעם בחודש ו"אל תדאג הכל חוקי והמס משולם כמו שצריך". וכשהמשכורת לא מגיעה זה בגלל ש"יש חוסר איזון בן הרגל הימנית לשמאלית" (כלומר - גייסת שני אנשים לנוכלות, אחד מהן גייס שני אנשים נוספים והשני רק אחד). כשאתה שואל למה צריך איזון אומרים לך ש"אם לא יהיה איזון המבנה לא יהיה נכון והחברה לא תרוויח כמו שצריך".
השיטה הזו פושטת צורה ולובשת צורה חדשה כל כמה שנים. פעם זה עבד עם מכירות של מוצרי ניקוי לבית אחר כך של מוצרי מזון בהנחה. אחר כך עם הפצות של מכשירי חשמל.
מה שלא משתנה זו הפסיכולוגיה שמשמשת את האנשים. תמיד אין משרדים לחברה "כי זו שיטה דינאמית של כלכלה". תמיד אין בוס מוגדר בארץ "כי זו חברה בין לאומית". תמיד אי אפשר ליצור קשר עם החברה הבינלאומית (שפועלת, כמובן, ב170 מדינות!) כי - לא תאמינו, אבל שמעתי במו אוזני ממשוכנע טרי - "החברה בדיוק עוברת מסינגפור להודו ואף אחד לא זמין במשך חודש". תמיד הכל צריך להיות דחוף כי "בשבוע הבא מחיר הזכיון עולה בגלל הביקוש". הלכתי לכנס שכנוע לשטות כזו לפני כמה שבועות, כדי לשכנע חבר שמדובר ברמאות. תמיד יש מין היסוס קל כשאתה מבקש כמה פרטים מינימאליים ממי שמרצה ומשכנע אותך. קשה לו להוציא מהפה את שם המשפחה ואל תחשבו אפילו על מספר הזהות או משהו כזה. השם, אגב, הופיע בפרשת רמאות מפורסמת בבנק לפני כמה שנים. וכרגיל, תמיד ההבטחה לכסף קל, גדול ומהיר. את הנוסח הכי יפה ראיתי לא מזמן באינטרנט : "תמורת עבודה של שבוע הכנסה פסיבית לכל החיים".
ולמה זה לא יכול לעבוד ?
א. אמת כלכלית ישנה: אי אפשר להרוויח כסף מכלום.
ולמי שיענה "גם בהיי טק ובבורסה מרוויחים כסף מכלום": פתח ספרים של כלכלה שנה א' על היצע וביקוש. איש הייטק מרוויח הרבה כי הוא מסוגל לעשות משהו שמעט אנשים מסוגלים. משקיע בבורסה מרוויח כסף, אבל רק לפעמים; הוא מסכן כסף.
ב. פירמידה היא שיטה לא יעילה.
אם אני רוצה לשווק שיטה נחמדה לVOIP (או סבון כלים), אני מפרסם אותו - מפה לאוזן, אינטרנט, עיתון או טלויזיה, ומוכר אותו לאנשים. אני רוצה שאם מישהו מחייג מהVOIP שלי, הכסף הולך אלי - מקסימום עמלה קטנה לסוכן או שניים באמצע. אני לא רוצה עשרים, או שלושים, אנשים באמצע - גובה הפירמידה - שיקחו עמלות. אי אפשר להרוויח ככה.
חברה שתעבוד בצורה פירמידאלית תרוויח תמיד פחות מחברה שתעבוד בצורה ישירה מול סוכנים, סוכני משנה ולקוחות סופיים.
ג. סימנים מעידים.
אם-
א. החברה לא מזוהה, בלי משרד ובלי בעלי תפקידים שאפשר לזהותם בשם;
ב. אתר האינטרנט נראה חובבני;
ג. *כל אחד* יכול להיות סוכן;
ד. הסוכן לא מוכר מוצר ומרוויח עמלה, אלא מוכר זכיונות מעורפלים;
ד. יש הבטחות להתעשרות מהירה;
ה. אי אפשר לקבל מידע, או טלפון, של סוכנים ותיקים שניסו והצליחו להתפרנס או להרוויח;
ז. מי שמגייס אותך לא יכול להסביר למה המוצר יותר טוב ממוצרים אחרים;
ח. אמצעי הקשר הוא "פלאפון או מספר ICQ";
ט. שם המוצר מופיע בגוגל (חיפוש עברית במקרה דנן) באינסוף הקשרים של רמאויות ונוכליות;
י. מי שמדבר איתך לא מבין את הבסיס של תקשורת אינטרנט ו"נתקע" כשאתה שואל "במה זה עדיך על סקייפ שהיא בחינם?";
י"א. מדברים אתך על "חוויה", על "מוצר ששולח מיילים עם כפתור קטן למטה עם התמונה שלך", על "שיטות תקשורת חדשות", על "כלכלה דינאמית הגודלת בטור הנדסי" אבל אין הסבר מהו המוצר;
י"ב. אי אפשר לקבל מספר ח.פ. של רשם החברות או מספר זהות של בעל החברה (משמש לבדיקת חשבונות מוגבלים באתר של בנק ישראל או בכל סניף בנק);
י"ג. שמות מפתח בחברה מעורבים (שוב, גוגל...) בפרשות הונאה;
י"ד. ההסברים (הכתובים על פרוספקטים או הכתובים באתר) נראים כאילו הם נועדו להסתיר מידע בשפה מקושקשת ומלאה בראשי תיבות (שר"ש, אגב, משמעו שיווק רשתי. זה בעברית פירמידה), ולא להסביר באופן ברור מה המוצר;
אז אולי יש כאן משהו לא בסדר...
ברוח הימים האלה אני מאחל לכולכם את הכתוב בתהילים א', א':
"אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ, בַּעֲצַת רְשָׁעִים; וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים, לֹא עָמָד, וּבְמוֹשַׁב לֵצִים, לֹא יָשָׁב"
pooh היקר,
אם ההצעה שלך מייצגת משהו מכובד ואמיתי,
א. אני מתנצל על ההשערות הפרועות.
ב. תנסה לכתוב את ההצעה שלך בצורה שנראית קצת פחות "נוכלית".
|