ווטסאפ - לינוקס, BSD, קוד פתוח ותוכנה חופשית בעברית. Whatsup - Linux, BSD, open source and free software in Hebrew

 
 
  כניסת חברים · רישום · שכחתי סיסמה  
tux the penguin

quick_linkעציצים במקום מחשבים? על תפקיד המיחשוב בחינוך

published at 18/05/2004 - 23:24 · ‏פורסם dittigas · ‏tags ממשל · שלח לחברידידותי למדפסת
קוד פתוח במוסדות דו"ח הועדה הלאומית לחינוך (דו"ח דוברת, ""כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל"), מכיל 70 עמודים. לדברי יהודה קונפורטס בדיילי מיילי, שקרא את כל 70 העמודים בדו"ח, בולטת בהעדרה התייחסות לחינוך לטכנולוגיה, מחשבים, אינטרנט ועוד. למרות שבראש הועדה עומד איש היי טק (שלמה דוברת היה מנכ"ל טקונמטיקס ויו"ר ECI), אין בדו"ח התייחסות לנושא הטכנולוגיה כסביבת עבודה או סביבת חיים של התלמידים שמערכת החינוך מכשירה.

נושא המחשוב במערכת החינוך זכה לתנופה בשנות ה90- כאשר ממשלת רבין אישרה 700 מיליון דולר במסגרת תוכנית חומש ביחד עם הרשויות המקומיות ומפעל הפיס. על פי התוכנית המציאות כיום הייתה צריכה להיות של מחשבים בכל כיתה ומעבדה ומורים שמשתמשים בכלים מתוחכמים.

רוה"מ אמר עם קבלת הדוח "זו מהפכה של ממש". התוכנית כוללת פיטורי אלפי מורים, קיצור שבוע הלימודים וביטול חטיבות הביניים. לכשלון של הועדה להפיק דו"ח שמשקף את המציאות במדינת "היי טק" מודרנית מתלווה הכישלון שלנו כקהילה, לעלות לדיון את הקוד הפתוח כמבשר של מהפכה טכנולוגית שצריכה להוביל מערכת החינוך, נושא שנמצא על סדר היום גם במדינות מפותחות פחות מאשר ישראל.

קישורים

ווטסאפ, האם משרד החינוך זורק את המורים דרך החלונות?
 

קישורים רלוונטיים

· עוד על קוד פתוח במוסדות
· חדשות מאת dittigas


הסיפור הנקרא ביותר בנושא קוד פתוח במוסדות:
ציוני בגרות חורף 2004

עציצים במקום מחשבים? על תפקיד המיחשוב בחינוך | כניסה / יצירת מנוי חדש | 9 תגובות
סף חסימה
  
ההערות הינן מטעם כותביהן. אין צוות האתר לוקח אחריות על תוכנן
Re: עציצים במקום מחשבים? על תפקיד המיחשוב בחינוך (ניקוד: 1)
ע"י kaplan ב 18/05/2004 - 23:32

(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://www.guides.co.il
מדהים לראות איך כל אחד שמדבר יותר, עושה פחות...

מחשוב כיום יכול להוות את ההבדל בין תלמיד עם בגרות לבין תלמיד בלי בגרות.
או אפילו יותר קריטי: בין תלמיד בכיתה, לתלמיד ברחובות. בין תלמיד "מסומם" מאושר לבין תלמיד מסומם!

[ השב לזאת ]

Re: עציצים במקום מחשבים? על תפקיד המיחשוב בחינוך ע"י DoK ב 19/05/2004 - 01:14
מחשבים במקום מורים? (ניקוד: 1)
ע"י arn0n ב 19/05/2004 - 17:26

(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://
חייבים לזכור שמחשוב בחינוך הוא אמצעי, ולא מטרה.
ומכיוון שזהו אמצעי, צריך לשאול את עצמנו - במה האמצעי הזה מסייע לנו בחינוך?
כאשר הייתי תלמיד בביה"ס, לפני פריחת האינטרנט, השימוש שעשיתי במחשב כחלק מהחינוך התחלק לשני דברים עיקריים: א. מכונת כתיבה משוכללת (ואפשר לכלול כאן גם שימוש בגליון נתונים ממוחשב) , ו- ב. כלי לכתוב עליו תוכניות פסקל עבור שיעורי מחשב.

סוג שימוש א' אינו תורם ל"חינוך" - הוא פשוט אפשר לי לעצבן את המורים פחות עם כתב היד המחורבן שלי, ולהרשים אותם בגרפיקה ופונטים. לפחות במקרה אחד קיבלתי בונוס לציון כי הגשתי את העבודה מודפסת עם גרפים של לוטוס, בעוד הילדים האחרים הגישו עבודות בכתב יד (בהחלט יכול להיות שהן גם היו עבודות יותר טובות).
סוג שימוש ב' - זהו שימוש במחשב כמטרה, ולא כאמצעי. לימודי מחשב על מנת לדעת "מחשב".

מעבדת מחשבים היתה בכל בי"ס שלמדתי בו עוד מהיותי ביסודי. ביסודי - למדנו לוגו. בחטיבה - שיעורי מחשב היו הזדמנות לשחק משחקים על תואמי האפל. בתיכון - למדנו שימוש בגליון אלקטרוני, במעבד תמלילים, ומי שלמד מחשבים - תכנת בפסקל.

אז אפשר לומר שמחשוב בתי הספר בתקופת טרום האינטרנט לא תרם ל"חינוך".

מה השתנה מאז?
המחשבים יותר גרפיים: אפשר לבזבז יותר זמן על בחירה של הפונט המגניב ביותר לעבודה. אפשר לעמול שעות על קישוט הגרפים. אפשר גם להתברבר עם פאוורפוינט.
למעשה - פאוורפוינט היה יכול להיות תוספת חשובה לחינוך - אני הייתי מת לראות מורים עושים שימוש בכלי מצגות כזה או אחר על מנת להכין שיעורים יותר מעניינים. אבל בתור כלי לתלמידים - זה פשוט לא פועל כך... כמה תלמידים מעבירים מצגות לכיתה?

המחשבים מחוברים לאינטרנט: לכאורה, כל הידע האנושי (כמעט) נמצא בהישג ידו של התלמיד. איך הסתדרנו בלי זה בעבר?! ... ספרייה. אם זו ספריית ביה"ס, או הספרייה במתנ"ס, אנציקלופדיה תמיד היתה נגישה, ולמען האמת - הרבה פעמים זה כל מה שנדרש.
מה שבטוח - עמדות עם גישה לאינטרנט הן תוספת חשובה לכל ספריית בי"ס.
השאלה - האם יש מחסור במעבדות מחשבים בביה"ס? האם הן תמיד מלאות עד אפס מקום באנשים אשר מבצעים מחקר לצורך כתיבת שיעורי בית, עבודות או השכלה כללית? התשובה היא "לא ממש". רוב העמדות תפוסות ע"י ילדים אשר עושים בהן שימוש לצורך משחקים (באינטרנט!) ולצורך צ'יטוט, או גלישה בידורית. Not that there's anything wrong with that. אבל זו לא התרומה לחינוך שאנו חושבים עליה כשאנו מדברים על ההכרח למחשב את בתי הספר.

המגמה הזו זהה גם בחינוך גבוה יותר. לדוגמה - לימודי ביולוגיה באוניברסיטה. מעבדת המחשבים של פקולטה לביולוגיה באוניברסיטה גדולה בארץ, שעת אחר צהריים טיפוסית, סקר של שימוש בעמדות המחשב השונות: אפליקציות Office, קריאת דוא"ל, טיפוס אחד שמשחק שש-בש נגד יריב בבריטניה, כמה חבר'ה בנטאקשן, ועוד כמה שקוראים מאמרים בעיתונים מדעיים, שאפשר היה לקרוא על נייר בספריה שנמצאת מרחק 100 מטר משם.
גם כאן אין מהפכת מחשוב.

הסיבה היא שמהפכת מחשוב צריכים להנהיג המורים (ראו הדוגמה של הפאוורפוינט), והמורים היום במערכת החינוך, ככלל, לא יודעים לעשות שימוש במחשב בצורה אפקטיבית, אם בכלל.

הגענו לפואנטה של התגובה שלי: וועדת דברת מדברת על שינוי בכח האדם שמניע את מערכת החינוך, ולא בשאלה אם המחשבים בביה"ס צריכים להריץ תוכנה קיניינית או תוכנה חופשית. אני לא יודע איזו התייחסות ניתנה לנושאי הטכנולוגיה במערכת החינוך - אבל לדעתי זוהי שאלה משנית. יותר חשוב שנצא ממערכת החינוך כשאנו מסוגלים לחבר רעיונות אחד לשני, להתנסח באופן ברור ואקספרסיבי, ונהיה גם בני-אדם, מאשר שיהיו לנו כישורים מסוימים בעיבוד תמלילים. יכולת שימוש בטכנולוגיה זה בונוס, זה לא העיקר.
כשתלמידים בארץ מגיעים למקום נמוך בדירוג יכולת מתמטית, או בהבעה, זה לא בגלל שלא יצא להם להתנסות מספיק אם excel או word. זה בגלל שבדידים זו שיטה שמפריעה לנו בתהליך של תפיסת מספרים בצורה אבסטרקטית, בגלל שהמורים בביה"ס מדברים עברית מחורבנת, ובגלל שילדים מגיעים לכתה ד' בלי יכולת קריאה בסיסית!

בטח שזה לא כשלון של קהילת הקוד הפתוח, בגלל שקהילת הקוד הפתוח אין לה צד בעניין - חלקנו חושבים שהרפורמה טובה, וחלקנו חושבים שהרפורמה נועדה להכשיו דור של עבדי היי-טק שיצאו מבתי חרושת לציונים (בחיי שאני מרגיש מחסור בניקוד עכשיו...)
אבל המאבק להפצת התוכנה החופשית רק ייצא נשכר ממערכת חינוך שצריכה לעמוד בסטנדרטים גבוהים יותר, אם זה מבחינת "איכות" או מבחינת "עלות".

לסיום - ספר שיצא לא מזמן עוסק בדיוק בנושא הזה - המיתוס שהכנסת

קרא את המשך ההערה...

[ השב לזאת ]

Re: מחשבים במקום מורים? ע"י פינגווין אנונימי ב 19/05/2004 - 18:04
Re: מחשבים במקום מורים? ע"י פינגווין אנונימי ב 19/05/2004 - 18:27
תשובה לאורי וצפריר ע"י arn0n ב 19/05/2004 - 19:09
Re: תשובה לאורי וצפריר ע"י עידו ב 19/05/2004 - 20:28
Re: תשובה לאורי וצפריר ע"י פינגווין אנונימי ב 19/05/2004 - 21:16
Re: תרבות הספר מעוורת את עיני מנהיגי החינוך (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 21/05/2004 - 10:52
<P align=right>תרבות הספר מעוורת את עיני מנהיגי החינוך מלהבין את תרבות האינטרנט.
מנהיגי החינוך צרובים "מחומרת נייר אנלוגית", ובמערכת הפעלה ליניארית, אך תלמידיהים צרובים בחומרה דיגיטלית  ומערכת הפעלה גרפית


[ השב לזאת ]