ווטסאפ - לינוקס, BSD, קוד פתוח ותוכנה חופשית בעברית. Whatsup - Linux, BSD, open source and free software in Hebrew

 
 
  כניסת חברים · רישום · שכחתי סיסמה  
tux the penguin

quick_linkומה עם הזכות שלנו לשימוש הוגן?

published at 20/05/2006 - 13:00 · ‏פורסם דוביקס · ‏tags אומנות ותרבות , חוק ומשפט · שלח לחברידידותי למדפסת
אומנות ותרבות בית המשפט לערעורים בארה"ב (Second Circuit Appeals Court) נתן לאחרונה פסק דין מעניין במיוחד בהקשר של זכויות יוצרים והזכות של הציבור לשימוש הוגן ביצירות המוגנות.

הפסיקה ניתנה בתביעה של Bill Graham Archives, בעלת הזכויות על פוסטרים מהופעות של להקת Grateful Dead כנגד הוצאת הספרים Dorling Kindersley עקב שימוש של האחרונה בהעתקים מוקטנים של פוסטרים אלו בספר המתעד את ההיסטוריה של הלהקה.

בית המשפט החליט לאמץ החלטה קודמת של ערכאה נמוכה יותר ולפסול את התביעה על הסף.

פסיקת בית המשפט

בית המשפט החליט לבחון האם בוצעה הפרת זכויות יוצרים או שמא מדובר בשימוש הוגן, בעזרת ארבעה מבחנים.

המבחן הראשון, המטרה וסוג השימוש בלי קשר להאם השימוש הוא בעל אופי מסחרי או שמא הוא למטרות חינוכיות ובלתי מסחריות. בית המשפט קבע שבמקרה דנן, שמדובר בספר ביוגרפי המתעד את ההיסטוריה של הלהקה, ולפיכך מפיקי הספר נזקקו לחומרים מקוריים למען שלמות התיעוד.

שימוש מעין זה הוא הוגן ובית המשפט קבע ששימוש לצרכים ביוגרפיים זכאי להגנה של שימוש הוגן, בהתחשב בעובדה שההוצאה הקטינה את הגודל המקורי של הפוסטרים - עובדה המעידה על כוונה להציגם בספר לצרכים תעודיים ולא לשווק את הפוסטרים עצמם, בשילוב תכנים נוספים בצמוד לפוסטרים כגון כותרות, קו זמן ותמונות אחרות - אופן שימוש המעיד על כוונות תיעודיות, ולבסוף ששבע התמונות מהוות חלק קטן ולא מהותי מהיקף התוכן הכולל בספר.

המבחן השני, הוא אופי היצירה המוגנת בזכויות יוצרים. בית המשפט הכיר באופי האומנותי של הפוסטרים ובקיום זכויות יוצרים על תוכן אומנותי, אבל הוא קובע שהספר השתמש בתמונות להדגשת ערכן ההיסטורי ולא ערכן האומנותי.

המבחן השלישי, בוחן את הכמות והחשיבות של התוכן בו נעשה שימוש מול ההיקף הכולל של היצירה המוגנת בזכויות יוצרים. בית המשפט קובע שאמנם הפוסטרים הוצגו בהיקפם המלא, אולם במקרה זה הצגת הפוסטר במלואו הכרחית ליישום הכלל של שימוש הוגן, ולכן במקרה דנן ההוצאה הייתה זכאית להשתמש בתמונת הפוסטר המלאה לצורך תיעודי.

המבחן הרביעי והאחרון, הוא היקף ההשפעה של השימוש שנעשה על גודל השוק של של היצירה המוגנת. בהיבט זה קבע בית המשפט קבע שלמרות שבמקרה זה לא שולמו לבעלי הזכויות תמלוגים כלשהם, אין הם זכאים לטעון שעצם אי תשלום התמלוגים פגע בהכנסותיהם, שכן אין כל ודאות שאם אכן היה נדרש לשלם תמלוגים, שההוצאה לאור הייתה מוכנה לשלם אותם.

תאוות בצע

תאוות הבצע של בעלי זכויות להלחם במהפכה הדיגיטלית על ידי איסור כל שימוש שהוא בתכנים שבבעלותם, גם כאשר מדובר בשימוש הוגן, נדונה לא אחת בעבר. דוגמה אחת שאפשר אולי ללמוד ממנה על התופעה, נבחנה לפני כשנה.

במקרה הנדון, פנתה אם לילד בן חמש למספר אולפני סרטים, וביקשה מהם רשות להשתמש בקטעים בני מספר שניות מסרטים שבבעלותם, לצורך פרוייקט הפקת סרטון וידאו ביתי עבור הילד, כאשר הובהר במפורש שאין כוונה להפיץ את הסרטון ברשת, אלא רק להציגו בפני חברים ובני משפחה.

ארבעה מהאולפנים נתנו תשובה שלילית חד משמעית, שניים מהם סרבו לענות על הבקשה, והאולפן השביעי סיפק תשובה מהוססת.

יוניברסל למשל, דרשה 900$ עבור כל 15 שניות סרט (להזכירכם, מדובר בפרוייקט ביתי עבור ילד בן חמש), דיסני סרבו בטענה שאין להם משאבים לבחון כל בקשה מעין זו לגופה, וורנר ופוקס הביעו חוסר רצון/עניין לאשר כל שימוש פרטי כלשהו מבלי לפרט, וקולומביה החזירה תשובה מקורית - מדובר בקניין רוחני שהושקעו בו דם יזע ודמעות, ונדרש פיצוי כספי כדי לאפשר לאנשים לקצץ את היצירות באופן זה. דווקא במקרה האחרון, התקבלה תשובה נוספת מאוחר יותר מהמחלקה המשפטית, שאישרה את השימוש המבוקש אחרי שהגיעו שם למסקנה שמדובר בשימוש הוגן.

קישורים:
ArsTechnica, Fair use strengthened in court decision,
Darknet, When the studios won't give permission
 

קישורים רלוונטיים

ומה עם הזכות שלנו לשימוש הוגן? | כניסה / יצירת מנוי חדש | 12 תגובות
סף חסימה
  
ההערות הינן מטעם כותביהן. אין צוות האתר לוקח אחריות על תוכנן
איפה מצאת את המידע? (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 20/05/2006 - 13:20
לפי מה שאני יודע, דוביקס אינו משפטן. נראה לי שהוא כתב על ענינים
שסביר שמשפטנים, בניגוד לאלו שמרכיבים את "אחד", יתקלו בהם. האם יש
אתר שמנסה להביא בפני אנשים שמרכיבים את "אחד" תוכן משפטי שעשוי
לענין אותם?

[ השב לזאת ]

Re: איפה מצאת את המידע? ע"י דוביקס ב 20/05/2006 - 13:41
לקרוא את המאמר הזה ואת המקורות זה כמו לצפות במשחק של טלפון שבור (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 20/05/2006 - 14:28
איך אומרים, "אם אתה כבר מעתיק במבחן לפחות תעשה את זה טוב".

לפחות חסכת האיתנו את הספין של ARS כאילו הפסיקה מחזקת באיזשהו אופן את הזכויות השימוש שימוש ההוגן, מאחר שהיא לא עושה זאת. הפסיקה נשענת על תקדימים מבוססים ולא מנסה להרחיב אותם או לקבוע תקדים חדש.

החשיבות היחידה, אם בכלל, הוא שאחד התקדימים הוא המאבק של גוגל על הצגת תמונות מוקטנות כחלק ממנוע חיפוש התמונות.

[ השב לזאת ]

Re: לקרוא את המאמר הזה ואת המקורות זה כמו לצפות במשחק של טלפון שבור ע"י דוביקס ב 20/05/2006 - 14:40
Re: לקרוא את המאמר הזה ואת המקורות זה כמו לצפות במשחק של טלפון שבור ע"י פינגווין אנונימי ב 20/05/2006 - 15:11
Re: לקרוא את המאמר הזה ואת המקורות זה כמו לצפות במשחק של טלפון שבור ע"י דוביקס ב 20/05/2006 - 15:42
Re: לקרוא את המאמר הזה ואת המקורות זה כמו לצפות במשחק של טלפון שבור ע"י פינגווין אנונימי ב 20/05/2006 - 16:22
Re: לקרוא את המאמר הזה ואת המקורות זה כמו לצפות במשחק של טלפון שבור ע"י פינגווין אנונימי ב 20/05/2006 - 16:23
Re: לקרוא את המאמר הזה ואת המקורות זה כמו לצפות במשחק של טלפון שבור ע"י דוביקס ב 20/05/2006 - 16:35
Re: לקרוא את המאמר הזה ואת המקורות זה כמו לצפות במשחק של טלפון שבור ע"י JuNKiE ב 20/05/2006 - 15:52
Re: לקרוא את המאמר הזה ואת המקורות זה כמו לצפות במשחק של טלפון שבור ע"י פינגווין אנונימי ב 20/05/2006 - 16:30
Re: לקרוא את המאמר הזה ואת המקורות זה כמו לצפות במשחק של טלפון שבור ע"י JuNKiE ב 20/05/2006 - 16:59