אחת התכונות הבסיסיות בפיירפוקס ששבתה את לב המשתמשים היא חסימת פרסומות קופצות. אחד התוספים היותר פופולריים לפיירפוקס הוא
AdBlock שמאפשר חסימה יזומה של פרסומות בכלל. לא מזמן טענה חברת מחקר גרמנית ש
משתמשי IE מקליקים הרבה יותר על פרסומות מאשר משתמשי פיירפוקס.
אולי הסיבה היא החלונות שכבר לא קופצים (ושמשתמשי IE טרום XP SP2 לא נהנים ממנה), אולי הסיבה היא משתמשים בעלי יותר מודעות טכנית ואולי הסיבה היא AdBlock - מה שלא רואים לא מקליקים.
אם הפרסומות נחסמות, מה יכולים המפרסמים והאתרים החיים מפרסומות לעשות? רוב הגולשים מבינים שפרסומות חיוניות להמשך קיומם של אתרים רבים, ולהמשך מתן שרותיהם בחינם. אבל העולם משתנה, וכאשר השליטה במה שמוצג על המסך הפרטי חוזרת לידי המשתמשים, הדרך לדו-קיום בשלום היא להפסיק לעצבן את הגולשים.
המגמה של פרסומות יותר קופצניות, יותר תזזיות, יותר רעשניות ויותר גדולות, צריכה להיפסק. פרסומות מסוג זה אולי מצליחות למשוך תשומת לב וקליקים לא מכוונים, אבל אם גוגל מצליחה לחיות מפרסומות טקסט רלונטיות, ולהיות הלהיט של הבורסה האמריקנית, כנראה שאפשר ללמוד מהם משהו.
שחר שמש
מציע למפרסמים להתחשב בגולשים, שכן יחס כזה ישתלם להם בסופו של דבר: "במילים אחרות, ככל שהפרסומת קופצת יותר, צבעונית יותר ומושכת תשומת לב יותר, כך גדל הסיכוי שאני אחסום אותה, ואני בכלל לא אראה אותה בפעם הבאה שאני אגיע לאתר. הלקח פה למפרסמים הוא חשוב. אם אתם רוצים שבעלי היכולת ימשיכו לראות את הפרסומת שלכם, כדאי לכם להקטין את הפגיעה בחווית הגלישה שלי.".
מעבר לעיקרון הפעולה של גוגל, המציגה מודעות רלונטיות לגולש, יש עוד הצעות פרקטיות לדרך בה מפרסמים יכולים לפרסם מודעות, ואפילו גרפיות ודינמיות, מבלי לעצבן את הגולשים.
דרך אחת כזו, מוצעת בליווי קוד לדוגמה באתר
NewtEdge. העיקרון פשוט: בדף מופיעה מודעה סטטית, שאינה מטרידה. העברת סמן העכבר מעל הבאנר בראש הדף, תציג את המודעה באופן דינאמי. הדוגמה המוצגת חוסכת לגולש רוחב פס וטוענת כברירת מחדל באנר סטטי. הבאנר אינו תזזיתי ואינו מפריע לחווית הגלישה. אם המודעה מעניינת את הגולש, אפשר לקבל מידע נוסף ואף לצפות בגרסה עם האנימציה בקלות.
קישורים:
לינוקס ותוכנה חופשית (בלוג),
עיתונות מקוונת ופרסומות,
NewtEdge,
Effective Banner Advertising