בתגובה לידיעה שהתפרסמה ב-Ynet אודות "
הצופים של המחשבים" ו
דיון בפורום ווטסאפ בנושא, מה אנו יכולים לעשות?
* אפשר לאסוף מחשבים ישנים, כל מחשב יתאים, פנטיום אחד יהיה אידאלי. למצוא חברה שתמורת פרסום שמה או מכתב תודה תתרום מחשב חזק כל שהוא, פנטיום 3 יתאים, פנטיום 4 יהיה אידאלי.
* להתקין לינוקס טרמינל סרבר על המחשב החזק ולהשתמש במחשבים החלשים כלקוחות.
* פתרון כזה יתאים לכיתות מחשבים, מתנס"ים או כל מקום בו יש צורך במספר מחשבים (אולי אפילו ל
סלון מזל שמחפש כרגע מחשבים).
נכון שחלק מאיתנו מכירים את הרעיון, אז מה עושים איתו?
אז ככה, מנסיוני האישי: לפני זמן מה אספתי מחשבים והתרמתי חברה, יצרתי קשר עם אחד התיכונים והצעתי את הרעיון.
הגעתי להתקין והסתבר שבמחסן נמצאים כ- 40 מחשבי פנטיום 1 זהים והם אפילו הסכימו ל"הקריב" את אחד מהמחשבים החדשים שברשותם המצוייד במעבד פנטיום 4 ואף להוסיף לו כמות נכבדת של זיכרון.
מכאן הכל היה פשוט יותר, לאחר כשלוש שעות התקנה עמד שרת טרמינל עובד ואליו מחוברות מספר תחנות, לאחר עוד מספר שעות והוספה של תוכנות עומדת כרגע כיתה ובה 18 עמדות מחשב המריצות דביאן.
כרגע המערכת נבדקת על ידי מספר תלמידים ומורים בכדי לודא כי היא אכן מתאימה לצרכיהם, במידה והמערכת תצדיק את עצמה תותקן כיתה נוספת באותה דרך.
היות שהבעיה העיקרית בהפצה של תוכנה חופשית היא ההיכרות של תלמידי בתי הספר עם כלים סגורים בלבד (ברוב הגדול של המקרים) יש לרכז את המאמץ בהפצה של כלים חופשיים ולא בהסברים בלבד על יכולותיהם. כאן יכולה עמותת המקור לעזור בפניה רשמית לבתי-ספר או כל מוסד חינוכי אחר ולהציע פתרונות העולים אחוזים בודדים ממחיר פתרון המבוסס תוכנה סגורה.
ולסיום, ממה שהבנתי מערכת דומה שהיתה אמורה להיות מותקנת באותו בית-ספר ולהתבסס על טרמינל סרבר הרץ על חלונות החזיקה בתג מחיר של 10,000 דולר בעבור חומרה ורשיונות. העלות של הפתרון המותקן כרגע עומד על כ- 600 דולר וכשש שעות עבודה.
קישורים:
דיון ברעיון בפורום ווטסאפ,
ווטסאפ,
משל הפילים בקרקס,
ווטסאפ,
סיפור הצלחה בחינוך: אז למה יישומי חלונות על לינוקס?