הנה לכם דוגמא נוספת, כיצד מונופול יכול למנף את עצמו בתחום אחד כדי להשיג שליטה מונופוליסטית בתחום אחר. בהחלטה אסטרטגית יצרה מיקרוסופט מצב שיכול בסופו של דבר להביא לגסיסת תקן הספריה הגרפית החופשי OpenGL.
מיקרוסופט שחררה לאחרונה גרסאת Beta של מערכת ההפעלה החדשה שלה, חלונות ויסטה (או לונגהורן, למי שעדיין לא התחבר). המערכת הגרפית של גרסא זו של חלונות, שעונה על מנשק התוכנה Direct3D ממשפחת DirectX (גרסא 9). מנשק תוכנה זה הינו מנשק קנייני של חברת מיקרוסופט.
השענות זו, של המערכת הגרפית החדשה על גבי Direct3D, יוצרת מצב בו אפליקציות המעוניינות לעשות שימוש בתקן OpenGL, יעבדו אל מול שכבת קישור הכתובה ב - Direct3D, במקום ישירות מול החומרה של כרטיסי המסך. כל זאת על-מנת לאפשר לאפליקציות כאלו להציג תחושה דומה לזו המוצגת על-ידי אפליקציות אחרות (שקיפות למחצה של כל החלון וכו').
המשמעות העיקרית של החלטה זו היא ירידה משמעותית בביצועי OpenGL על פלטפורמת חלונות (עד כ - 50% ירידה בביצועים לעומת Direct3D), קביעת גרסאת התקן לשימוש על הגרסא המיושנת יחסית 1.4, וחסימת כל אפשרות לשימוש בהרחבות לתקן שהיו זמינות גם עבור גרסא זו.
במילים אחרות, ההחלטה מביאה למצב מפלה בין OpenGL לבין Direct3D, לטובת האחרון, מה שהופך את הפיתוח בתקן OpenGL עבור חלונות, ללא משתלם בעליל מבחינת ניצול החומרה.
למקרה שאתם תוהים, אם פלטפורמת המשחקים מספר אחת תרע את התמיכה שלה בתקן OpenGL, פיתוח משחקים עבור פלטפורמות אחרות, יהפוך ללא כדאי בעליל מבחינה כלכלית.
קישורים:
The Inquirer,
Microsoft weakens OpenGL,
ווטסאפ,
OpenGL כבר לא טוב למייקרוסופט