המגזין של הקבוצה Direction on Microsoft,
אשר עוסקת במחקר אסטרטגי של הפעילות העסקית של מיקרוסופט, מציינת את
לינוקס ושפת ג'אווה בין
10 האתגרים הגדולים ביותר שלה לשנת 2003. המאמר עוד מציין כי מיקרוסופט חסרה תוכנית פעולה אפקטיבית כדי להתמודד עם התופעה.
יחד עם זאת, המגזין שמופץ על ידי מיקרוסופט עצמה ללקוחותיה המוסדיים בארץ ובעולם (למרות שהאתר טוען כי
אין ביניהם זיקה עסקית) לא מתאפק מלנקוט עמדה ("... free product tends to take the wind out of commercial
business models") שמחזקת את הטענות שמיקרוסופט משתמשת בהם לעיתים קרובות כדי להלחם בקוד פתוח.
בין השאר, על לינוקס נאמר:
In the last two years, Linux has moved from a volunteer organization
making a second-rate Unix clone to a fast-developing server platform in
which all of the major enterprise players, including good Microsoft
partners such as Hewlett-Packard, IBM, Intel, and SAP, are investing.
Microsoft lacks a coherent strategy for combating this product. As the
company knows, from its own successes with Internet Explorer and
Windows Media, free product tends to take the wind out of commercial
business models (as Netscape and RealNetworks can attest). Although
Linux has a ways to go before it equals Windows, the gap is narrowing.
Microsoft needs to keep distance between Windows and Linux to justify
price premiums. Hopes that the Linux community would fragment are not
being realized, at least in 2003. In addition, the Linux community is
showing renewed interest in the desktop; any Linux gains there will
tarnish Microsoft’s crown jewels, the desktop OS and Office, which
generate virtually all of its profits. [
Related content:
New Challenges Face Microsoft in Government Market]</p